Aki ismer, tudja, hogy általában szeretek olyan szállást nézni, amiben van egy kis extra: akár egy jó kis wellness, akár valamilyen plusz szolgáltatás, kirándulás, ami az árban van, vagy egy fürdőbelépő… Ha nincs, akkor pedig én keresek hozzá valamit.
Legutóbb azonban olyan programot sikerült egy szálláshoz kapcsolódva kifogni, amiről sose gondoltam volna, hogy érdekelni fog: egy motoros kirándulás volt benne az árba, amire együtt mehettem el a többi vendéggel és egy oktatóval.
A programra természetesen biztosítottak minden kelléket: a motort, a bukósisakot, és minden egyéb védőfelszerelést, az útvonal pedig előre ki volt találva, végigjártak rajta, és biztosították előre, hogy ne legyen veszélyesebb szakasz benne.
Így aztán egy délután, amikor összegyűltünk a szálláshelyen az oktatóra várva, nekünk már csak az izgalommal telt várakozás maradt, hogy elkezdjük a kirándulást.
A program egy rövid elméleti gyorstalpalóval kezdődött, ami amellett, hogy elmondta, mire figyeljünk ezeknél a motoroknál, a bukósisak fontosságára tért ki. Hosszasan ecsetelte, hogy hogyan készülnek a bukósisak tesztek, és mi alapján kéne nekünk választani egy bukósisakot, ha egyszer oda kerülünk.
Erre azért van szükség, mert mint mondta, a bukósisak az elsőszámú biztonsági háló, ami megmenthet minket egy baleset alatt: ez az, ami az egyik legfontosabb és legkönnyebben megsérülő testrészünket védi, ami egy esés során rengeteg hatásnak lehet kitéve. Pont ezért, mindenki, aki megfelelő bukósisak, vagy megfelelő körültekintés nélkül vág bele a motorozásba, saját magát teszi ki veszélynek.
Természetesen konkrét ajánlásokat is mondott arról, hogy hol nézhetünk jobban utána a bukósisak teszteknek, és hol tudunk azok szerint is választani a termékek közül, hogyha szükségünk van rá.
Ennél már jóval kevesebb szó esett a többi dologról: milyen motoros öltözékek vannak, és ki milyen fajtát szeret hordani, ha utazásra indul, illetve mik a legnépszerűbb motoros túraútvonalak Magyarországon, hogyha egyszer egy ehhez hasonló kirándulásra indulnánk mi is.
Ezek után már csak az volt, hogy kiválasszuk a nekünk méretben legjobban megfelelő sisakot (a bukósisak tesztek mellett még ezeknek a méreteinek elmagyarázásával telt több idő, hogy pontosan értsük, mi alapján vesszük fel azt, amelyiket felvesszük), amiben akár hosszabb ideig is kényelmesen meg tudunk lenni, és elinduljunk a túrára.
Nagyjából egy órát motorozgattuk a csendes helyeken, ahol senkit se tudtunk zavarni vagy veszélyeztetni. Ez alatt tényleg nem nyomott meg a bukósisak, úgyhogy jól választottam – ennél többre pedig szerencsére senkinek se volt szüksége, nem történt esés, így nem próbáltuk ki élesben mit tudnak.
A vezetőnk is azt mondta utólag, hogy ez szerencsés, mert hogyha ilyenkor igazán rendesen járnak el, akkor egy olyan bukósisakot, amiben valaki egyszer már szenvedett balesetet, nem használnak újra. Ez nem a külseje miatt van, ami esetleg karcos lesz, mivel azt könnyen le tudnák festeni – ez azonban csalás lenne, mert a belső sérülések azok, amik ilyenkor számítanak, és igazán megviselhetnek egy sisakot.
Ha egyszer erősen bevertük valahova, már tud a benne található ütéselnyerő réteg olyan sérüléseket szerezni, hogy többet, akármit is írnak róla eredetileg a bukósisak tesztek, ne lehessen nyugodt szívvel használni.
A kirándulás végül is egyszerre bizonyult szórakoztatónak és oktatónak – rengeteget megtudtunk így a motorozásról és a motoros bukósisakokról.
Amikor hazaértem, a rokonaimat is el tudtam kápráztatni a tudásommal, mert sokan azok közül, akik korábban akár még motoroztak is, egyáltalán nem tudtak annyit ezekről a dolgokról, különösen a bukósisak tesztekről, mint én – úgy néz ki, nekik is fel kéne kicsit frissíteni az elméleti tudásukat.
Ha mást nem, már csak azért is, hogy tudjanak figyelni olyan apróságokra, amik az életüket jelenthetik: nem csak azt kell figyelni, hogy milyen teszteredménye van egy sisaknak (hisz alapból, ami a piacra kerül, annak már elég jónak kell lennie), hanem azt is, hogy például ne egy újrafestett, használt, régi sisakot vásároljunk meg.
És mindezeket egy nyaralással egybekötve megtudhattam!